کنفرانس‌ها و همایش‌های معتبر در زمینه متن کاوی و پردازش زبان طبیعی

یکی از دغدغه‌های محققین به خصوص در دانشگاه‌ها انتخاب یک همایش یا مجله مناسب در زمینه پژوهشی آنهاست. اینجا قصد معرفی کنفرانس‌ها و ژورنال‌های معتبر در حوزه‌های متن کاوی و پردازش زبان طبیعی را داریم. همچنین منابعی به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند کمک بسزایی در انتخاب کنفرانس یا ژورنال متناسب با مقاله تهیه شده یا فیلد دقیق کاری شما نماید.

کنفرانس‌ها و همایش‌های معتبر بین‌المللی

در جدول زیر، لیست کنفرانس‌ها و همایش‌های معتبر بین‌المللی در حوزه متن کاوی و پردازش زبان طبیعی را گردآوری کردیم. همچنین برای تعیین رتبه، سه سنجه اولین سال برگزاری، اندیس h5 و معیار میانه h5 استفاده شده است.

چنانچه نیاز به جدول با کیفیت داشتید با ما تماس بگیرید. همچنین اگر اشتباهی در سنجه‌ها مشاهده فرمودید یا کنفرانس یا نشریه مرتبط دیگری سراغ دارید که از قلم افتاده، لطفاً با ما در میان بگذارید.

فهرست کنفرانس‌های معتبر بین‌المللی و مرتبط با حوزه پردازش زبان طبیعی و متن کاوی

برای درک بهتر از سنجه‌های استفاده شده در جدول فوق، اطلاع از موارد ذیل الزامی است.

  • سنجه h-index، تعداد مقالاتی را مشخص می‌کند که حداقل h بار به آنها ارجاع شده است. مثلاً اگر h-index یک محقق یا یک نشریه برابر 10 باشد، به این معنی است که ایشان 10 مقاله دارند که حداقل 10 مرتبه به همه آنها (در مقالات علمی معتبر) ارجاع شده است. پس طبیعتاً کسب h-index بالاتر به صورت نمایی دشوار خواهد شد.
  • منظور از h5-index، مقدار h-index مقالات منتشر شده در کنفرانس یا نشریه مربوطه در طول 5 سال اخیر (ارجاع مقالات از ابتدای 2013 تا انتهای 2017) است. به عبارت دیگر، h5-index فقط ارجاعات 5 سال اخیر را مورد توجه قرار می‌دهد.
  • سنجه h5-median، تعداد میانه ارجاعات مقالاتی که دارای تعداد ارجاع بیشتر یا مساوی h5-index هستند را مشخص می‌کند. برای مثال اگر h5-index یک محقق یا یک نشریه برابر 10 و h5-median آن برابر 15 باشد، نشان می‌دهد که 10 مقاله ایشان در 5 سال اخیر بیشتر یا مساوی 10 بار ارجاع داده شده است. پس تعداد ارجاعات این 10 مقاله را مرتب نموده و تعداد ارجاع میانه (عنصر وسط لیست مرتب) 15 بار در 5 سال اخیر خواهد بود.

سنجه‌های h5-index و h5-median این مقاله، در فروردین 1398 (2019 April) و از روی سرویس Google Scholar استخراج شده‌اند.

لینک‌های مفید

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کنفرانس‌های معتبر می‌توانید به لینک‌های ذیل مراجعه فرمایید:

همچنین برای اطلاع از کنفرانس‌های آتی (در حال برگزاری) در زمینه پردازش زبان طبیعی به لینک‌های ذیل مراجعه کنید (Upcoming Conference on NLP fields / NLP Call for papers – CFP) :

در بخش بعدی به معرفی نشریات و مجلات معتبر بین‌المللی و داخلی در زمینه پردازش زبان‌های طبیعی پرداختیم.

استفاده از این مقاله با ذکر منبع (سامانه متن کاوی فارسی‌یار)، بلامانع است.

احسان عسکریان دکترای نرم افزار و مدیر گروه متن کاوی فارسی یار هستم

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.