ژورنال‌ها و نشریات معتبر در زمینه متن کاوی و پردازش زبان طبیعی

یکی از دغدغه‌های محققین به خصوص در دانشگاه‌ها انتخاب یک همایش یا مجله مناسب در زمینه پژوهشی آنهاست. اینجا قصد معرفی کنفرانس‌ها و ژورنال‌های معتبر در حوزه‌های متن کاوی و پردازش زبان طبیعی را داریم. همچنین منابعی به شما معرفی می‌کنیم که می‌تواند کمک بسزایی در انتخاب کنفرانس یا ژورنال متناسب با مقاله تهیه شده یا فیلد دقیق کاری شما نماید.

مجلات (ژورنال‌ها) معتبر ملی (زبان فارسی) و بین‌المللی

در بخش اول این مقاله به معرفی کنفرانس‌های معتبر در زمینه پردازش زبان طبیعی پرداختیم. در جدول زیر، لیست نشریات و مجلات معتبر بین‌المللی و مرتبط با حوزه‌ی پردازش زبان طبیعی و متن کاوی را گردآوری کردیم.

چنانچه نیاز به جدول با کیفیت داشتید با ما تماس بگیرید. همچنین اگر اشتباهی در سنجه‌ها مشاهده فرمودید یا ژورنال یا نشریه مرتبط دیگری سراغ دارید که از قلم افتاده، لطفاً با ما در میان بگذارید.

فهرست ژورنال‌های معتبر بین‌المللی و مرتبط با حوزه پردازش زبان طبیعی و متن کاوی

در فهرست فوق مجلات معتبر براساس میزان اعتبار و میزان ارجاعاتی که به آنها شده است، به چهار بخش (به ترتیب Q1، Q2، Q3 و Q4) تقسیم شده و رتبه آنها در ستون دوم درج نمودیم. در بخش اول این مقاله مفهوم h-index توضیح داده شد.

جهت دریافت فایل قابل ویرایش و باکیفیت تصویر فوق به اینجا مراجعه بفرمایید.

در سال‌های اخیر، مجلات علمی و پژوهشی در حوزه پردازش زبان طبیعی شروع بکار کردند. برخی از مجلات معتبر در این زمینه که در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و سامانه رتبه‌بندی نشریات علمی وزارت علوم نیز نمایه شده‌اند را در فهرست ذیل گردآوری نمودیم:

لینک‌های مفید

یکی از چالش‌های محققین پیدا کردن مجله (ژورنال) مناسب برای موضوع پژوهشی آنهاست. شاید برای هر پژوهشگری اتفاق افتاده باشد که چند روز یا چند هفته بعد از ارسال مقاله برای یک مجله (ژورنال) با ایمیلی از طرف ناشر مجله مبنی بر اینکه “متاسفانه مقاله شما مورد توجه و علاقه برای انتشار در آن مجله نیست”، مواجه شود. از طرفی ارسال مقاله برای ژورنال‌های غیرتخصصی و نامرتبط احتمال رد شدن مقاله یا نظرات داوری غیر اصولی را بالا می‌برد.

برای پیدا نمودن مجله (ژورنال) متناسب با پژوهش شما می‌توانید از سرویس‌های مختص به این کار استفاده کنید. برای این امر، کافی است عنوان و چکیده مقاله آماده شده خود را وارد نموده و سرویس مربوطه مجلات مرتبط (که احتمالاً مقالاتی نزدیک به موضوع شما را اخیراً چاپ کردند) را پیشنهاد می‌دهد. برخی از سرویس‌های معروف یافتن مجله در ذیل ذکر شدند:

چنانچه هنوز نسخه اولیه عنوان و چکیده مقاله شما آماده نشده است، می‌توانید از سرویس‌های ذیل (برای پیدا کردن مجله مناسب) با مشخص کردن فیلد (زمینه) تحقیقاتی و کلیدواژه‌های مرتبط استفاده کنید:

شما می‌توانید از منابع زیر برای پیدا کردن مجلات مناسب در زمینه پردازش زبان طبیعی و اطلاع از میزان اعتبار ژورنال‌های مختلف استفاده نمایید:

همچنین لیست JCR (Journal Citation Report) شامل اطلات بسیار مفیدی در زمینه ژورنال‌ها و رتبه‌بندی علمی آنهاست که فایل مربوط به سال 2017 آن در این لینک قرار داده شده است.

استفاده از این مقاله با ذکر منبع (سامانه متن کاوی فارسی‌یار)، بلامانع است.

احسان عسکریان دکترای نرم افزار و مدیر گروه متن کاوی فارسی یار هستم

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.